5 september 2010

Matfunderingar

Nu är jag åter igen inne i ett mat/bak ryck...

Sitter just och funderar om man ska göra ett stor kok linsgryta som man sen kan äta hela veckan på jobbet. Inte bara att man kännar lite pengar på att göra ett riktigt storkok, det är väldigt nyttigt.

Sen kan man alltid göra ett stor kok nästa helg av typ en pastasås som man kan äta nästa vecka. Funderar då på att göra en med krossade tomater, rivna morötter, linser och en massa goda kryddor.

Varför jag sitter och tänker på en massa mat vet jag inte, för jag är inte ett dugg hungrig...

Just nu storbakar jag bröd, gjorde det för 14 dagar sedan och det har räckt i 2 v så där kan man verkligen känna in en del pengar.
Idag har jag gjort ett med fil, honung, krossade linnfrön, havregryn, fullkornsnjöl, vanligt mjöl och lite rågmjöl.
Min mamma är grym på att göra bröd, hon bara slänger ihop något och det blir alltid gott.
Nästa gång så blir det surdegsbröd tror jag, måste bara komma ihåg att sätta lite deg dagen innan ( med mitt minne så kan det lätt glömas bort... ).

Det blir ju perfekt att göra gryta och ha nybakt bröd till, eller hur? Dock blir grytan gjord imorgon för idag är jag för lat för att gå och handla, ska ha tvättstugan idag också så nu känns det som det räcker med göromål idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar