2 september 2011

Allså dagispersonal

Först vill jag säga att det finns såååå mååååånga bra fröknar (manliga som kvinnliga).
Men ibland orkar jag bara inte med... Som idag då jag skulle förklara för Lilla J fröken att från och med måndag måste hon äta mjölkfri mat och då menar jag allt. Tillsaken hör att jag ringde vid 09 tiden och sa då också att idag var det som vanligt.
Ok säger hon, J ska allså äta laktosfri mat?
Nä säger jag och förklara igen att det är helt mjölkfri mat pga av mjölkproteinallergin så hon kan dricka soyamjölk tex.
Intyg ska vi få så jag lovade dom att så fort jag får det så ska dom också få en kopia och att jag nog skulle få info broschyrer som dom kunde få kopior av...
So far so god!

När jag hämtar så pratar vi åter igen om detta och jag frågar då om hon pratat med köksan, fick ett diffust svar om att dom hade bara varit 2 fröknar idag... Ursäkta jag frågade inte hur många dom hade varit utan om hon hade fört vidare viktig info!!

Sa då att Lilla J hade frågat om hon fick äta fil och att jag hade sagt nej då... Vad frågar fröken då?? Jo, men Yogurt går väl bra?
Hallå, har du inte fattat något om vad vi pratat om??
Sa lite fint jo om det är soyayogurt...

Tydligen hade inte köksan hunnit beställa något mjölkfritt... så hon skulle se vad dom kunde erbjuda för mat på måndag.
Känns lite si så där med att få se vad hittat på i matväg.

Har förklarat hur viktigt det är att dom hjälper oss med detta i 3 v så vi kan se om hon blir bättre i magen och med utslag (som just nu har varit bättre med). Tycker inte detta är så svårt att tillmötes gå och jag förstår att det blir pyssligt för dom men vi betalar för att ha våra barn där och då ska det fungera.

Det är pyssligt för oss också, var idag och handlade upp mig på en massa mjölkfria produkter, det finns som tur rätt mycket nu för tiden. Men det kostar också där efter... Vill gärna att det ska smaka bra så hon kan och vill äta det.
Bästa soya mjölken (enligt mig) är Alpro Soya Fresch, den står kall i mjölkdisken och är lite söt i smaken och riktigt god. Här i Sverige kostar 1 lite soya mjöl ca 22 kr litern (i Spanien kostade den 1,40 Euro).

Hittade som sagt en hel del, blev soya mjölk, mjölkfritt smör till brödet, mjölkfritt smör att steka i, soyaogurt med jordgubbssmak (vet inte hur den smakar) sen hittade jag mjölk och gluten fri leverpastej. Sen köpte jag skinka och kaviar det gillar hon ju sedan tidigare och det är ju bra...

När vi kom hem ville Lilla J smaka soya mjölken och som tur var gillade hon den jätte mycket, så imorgon ska jag försöka koka mannagrynsgröt på den.

Jag kommer nog bli en mästare på att kolla innehållsförteckingarna i fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar