1 maj 2011

Bästa kycklingburgarna

Vi har just smält i oss grymt goda kycklingburgare, dom var sjukt goda om jag själv för säga!

Lilla J åt 2 hela med bröd och grönsaker och Lilla E 1 med bröd + 1 biff. Själv åt jag 3 biffar med massa god sallad till ( allså inge bröd för mig ).
Biffarna är nyttiga och samtidigt goda, ungarna vet inte änns att dom ätit en hel del rivna morötter... Mina tjejer åt med vanlig hamburgerdressing men jag tog en mango och chili dressing.

Receptet är:

400 gr kycklingfärs
1  eko. ägg
1 stor morot
3/4 dl eko. havregryn
1 tsk färsk timjan
1 krm lime peppar
2 krm örtsalt
1 vitlöktklyfta ( eko. )

Riv morötterna så dom blir finrivna, blanda med havregryn, ägg, kryddor och färs. Blanda snabbt ihop allt, blandar du för länge blir dom torra.
Gör 8 biffar, ca 2 cm tjocka. Stek eller kör i grillpanna i ca 10 min ( tror jag att det blev  men se till att dom är helt genom stekta efter som det är kyckling.
Servera med bröd, tomat, gurka, lök och dressing.
Lovar era ungar kommer att gilla detta!!

Tyvärr glömde jag att ta någon bild, men lovar att göra det nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar