13 november 2010

Bästa brödbaket

Är åter igen igång med att baka go bröd, älskar att baka och tycker det är mycket bättre att göra sitt eget så man vet vad som är i.

Igår satt jag min deg till Brunkans Ljusa, är nog bästa surdegsbrödet jag gjort ( inte för att jag har gjort så många ) och säkert mitt bästa bröd jag bakat överhuvudtaget... Egentligen är det skit lätt att göra det, men man måste ha tålamog för det är allt som ska fixas i förväg som tar tid men åter igen inget är svårt.
Det är 2 olika surdegar som ska göras och det tar ca 4 dagar att få den "klar" sen är det till att ha vissa saker hemma som honung och havssalt ( men det kan man lätt också fixa efter som man har några dagar på dig... ) sen ska degen jäsa över natten i kylen sen kan man äntligen grädda sina goda bröd.

Dagens limpor som ska in i ugnen och gräddas.

Förra veckan bakade jag korvbröd även dom med lite surdeg i, blev så jävla bra att jag kommer nog inte vilja köpa i affären efter att ha ätit dessa.

Köpte upp mig på lite nya "råvaror" till mitt bak, alltid bäste med Ekovaror måste jag säga...

Degen!!
Var igår och handlade lite nya saker till brödbaket på Saltå Kvarns nya butik på Renstiernas gaten 27, riktigt trevlig butik som jag nog kommer att besöka fler gången när det ska köpas mjöl, var även förbi på Grynningne och köpte ekologiskt havssalt från Portugal.
Jag är som sagt ett BIG fan av ekologiska saker men det kanske jag inte behöver säga...

Ps. Om ni vill ha en grym brödbakbok köp Bröd från Brunkebergsbageri, den är så grymt bra!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar